במאמר זה נעמוד על סוגי הפציעות השונות העלולות להוביל לשלילת רישיון נהיגה, נבחן את הגורמים השונים המשפיעים על ההחלטה, ונציג את תפקידו של המרב"ד – המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, במתן המלצות ופסיקות בנושא זה.
המרב"ד – המכון הרפואי לבטיחות בדרכים
בישראל, המרב"ד הוא הגוף האחראי לבחון את כשירותם הרפואית של נהגים ולהמליץ על שלילת רישיון כאשר עולה חשש לבריאותם. המכון עוסק במגוון סוגי כשירות רפואית לנהיגה, ובוחן כל מקרה לגופו בהתאם למצב הרפואי, לסוג הפציעה, וליכולת לתפקד באופן בטוח בכביש.
המכון פועל בהתאם להנחיות משרד הבריאות, והוא מספק חוות דעת מקצועית הנוגעת להיבטים רפואיים בלבד. ההמלצה לביטול רישיון או להגבלת תנאי הנהיגה אינה סופית, אלא מועברת לרשות הרישוי לקבלת ההחלטה הסופית.
סוגי פציעות והשפעתן על יכולת הנהיגה
ישנם סוגי פציעות שונים העלולים להשפיע על כשירותו של אדם לנהוג, החל מפגיעות גופניות קשות, דרך פציעות ראש ונוירולוגיה ועד הפרעות פסיכולוגיות. להלן סוגי פציעות מרכזיות והשפעתן האפשרית על הזכות לנהוג:
1. פציעות ראש
פגיעות ראש, כולל טראומות קשות וזעזועי מוח, נחשבות למסוכנות במיוחד כאשר מדובר בנהיגה. פגיעות במוח או בגולגולת משפיעות על היכולות הקוגניטיביות של האדם, ומעמידות בסיכון את הנהיגה. למשל:
- פגיעות מוחיות טראומטיות (TBI): סוג פציעה זה עלול לגרום להפרעות ראייה, פגיעה בזיכרון, שינויים במצב הרוח, בעיות בקואורדינציה והאטה בתגובות. בנוסף, עשויות להתעורר בעיות בהתמצאות במרחב, המהווה סיכון מוחשי בכביש.
- זעזוע מוח: גם פגיעות ראש קלות יחסית יכולות להוביל לשלילת רישיון באופן זמני. תסמינים כמו כאבי ראש, סחרחורות והפרעות קשב גורמים לקושי בריכוז ובתגובה מהירה, ולכן יש מקרים שבהם הנהג נדרש להמתין להחלמה מוחלטת לפני החזרה לנהיגה.
2. פגיעות עמוד השדרה
עמוד השדרה הוא מרכז התנועה והעצבוב של הגוף, ולכן פגיעות בו עשויות להשפיע באופן קריטי על הנהיגה.
- שיתוק חלקי או מלא: במקרים של שיתוק מוחלט בגפיים העליונות או התחתונות, נהיגה ללא התאמות היא בלתי אפשרית. במקרים מסוימים, ניתן לבצע התאמות ייחודיות ברכב על מנת לאפשר נהיגה, אך מדובר בהליך מורכב ויקר הדורש אישור מטעם המרב"ד.
- פגיעה בחוט השדרה: גם פגיעות חלקיות עלולות לשבש את היכולת לשמור על יציבות וקואורדינציה. פגיעות אלו מצריכות הערכת כשירות לנהיגה, ובמקרים קיצוניים יומלץ לשלילת רישיון.
3. פגיעות בגפיים
שליטה בהגה ובדוושות היא חיונית לנהיגה בטוחה, ופגיעות בגפיים עשויות לפגוע ביכולת זו.
- קטיעה: קטיעת יד או רגל עשויה להוות מגבלה פיזית חמורה, אך אינה שוללת את הזכות לנהוג לחלוטין. על הנהג לעבור הערכה על ידי המרב"ד לבדיקת אפשרויות התאמה, כגון התקנת אביזרי עזר להגה ולדוושות, המאפשרים נהיגה עם מוגבלות.
- שברים מרובים: במקרים של שברים מורכבים בידיים או ברגליים, עלול להידרש זמן שיקום ממושך עד להחלמה מלאה. במהלכו עלולה להיות נדרשת שלילת רישיון זמנית, כדי למנוע סיכון עקב קושי בשימוש נכון בהגה או בדוושות.
4. פגיעות לב וכלי דם והשפעתן על יכולת הנהיגה
פגיעות לב וכלי דם משפיעות על כושר הנהיגה בשל השפעתן על תפקודי גוף חיוניים כמו ריכוז, אנרגיה ותגובה מהירה.
- מחלות לבביות: התקפי לב, אוטם שריר הלב או אי-ספיקת לב עלולים לגרום להתעלפויות פתאומיות, חוסר יציבות בלחץ הדם ועייפות. נהגים במצבים אלה נדרשים להיבחן על ידי המרב"ד, שעלול להמליץ על הפסקת נהיגה לתקופות מסוימות או על מגבלות ייחודיות.
- קרישי דם: אנשים עם בעיות קרישה עלולים להיות חשופים לסיכון מוגבר במהלך נהיגה ממושכת. המרב"ד עשוי להמליץ על מניעת נהיגה למניעת אירועי לב וכלי דם שיכולים להתפתח בזמן הנהיגה.
5. פגיעות במערכת החושית והשפעתן על הנהיגה
מערכת החושים – ראייה ושמיעה – היא קריטית לנהיגה בטוחה.
- בעיות ראייה: נהגים עם לקות ראייה קשה, כמו עיוורון חלקי או אובדן ראייה היקפית, מתקשים להבחין במכשולים ובסכנות בכביש. במקרים מסוימים ייתכן צורך בעזרים מיוחדים לנהיגה, ואחרים עלולים למצוא את עצמם מחויבים לוויתור על הרישיון.
- בעיות שמיעה: ליקויים בשמיעה מקשים על קליטת הסביבה הקולית, כמו צופרים ואיתותים. המרב"ד עשוי להמליץ על מגבלות נהיגה כדי לוודא את בטיחות הנהגים ושאר משתמשי הדרך.
6. פציעות נוירולוגיות ופסיכיאטריות
פציעות נוירולוגיות והפרעות פסיכיאטריות מהוות גורם נוסף המשפיע על כושר הנהיגה.
- אפילפסיה: אנשים הסובלים מאפילפסיה חווים התקפים בלתי צפויים שעלולים להיות מסוכנים במיוחד בנהיגה. לפי המלצות המרב"ד, רק לאחר תקופה נטולת התקפים ובאישור רופא מומחה ניתן לאפשר חזרה לנהיגה.
- הפרעות נפשיות קשות: מצבים כמו דיכאון חמור או סכיזופרניה בלתי נשלטת עלולים לגרום לפגיעה בשיקול הדעת ובקואורדינציה, ולחוסר יכולת להגיב כראוי לסכנות. לכן, במקרים רבים ידרוש המרב"ד שלילת רישיון עד לשיפור במצבו של הנהג.
השפעת הפציעה על הנהג ומנגנוני שיקום והתאמה
מעבר לשלילת רישיון, קיימת גם אפשרות לשיקום והתאמה – תהליך המאפשר לנהגים עם פציעות מסוימות לשוב לנהיגה בצורה בטוחה ומבוקרת. תהליך השיקום כולל לעיתים קרובות טיפול פיזיותרפי, בדיקות קוגניטיביות, ואפילו נהיגה ברכב מותאם.
רכב מותאם לנהג עם מוגבלות
עבור נהגים עם מוגבלויות פיזיות, קיימת אפשרות להתקנת אביזרי עזר לרכב כמו מנופים לדוושות, מערכות היגוי מיוחדות ואפילו מערכות בקרה ידניות. המרב"ד יכול להמליץ על השימוש במערכות אלו כדי לאפשר לנהג לשוב לנהיגה בטוחה.
הדרכת נהיגה לנהגים לאחר פציעה
במקרים מסוימים, נהגים אחרי פציעות מורכבות נדרשים לעבור תהליך הדרכה מחודש על מנת להבטיח את כשירותם. הדרכה זו כוללת לימוד מחדש של כישורי הנהיגה והקניית הרגלים חדשים המתאימים למצבם הנוכחי.
סיכום
שלילת רישיון נהיגה בעקבות פציעות היא סוגיה רגישה המצריכה איזון בין שמירה על זכותו של הנהג לבין בטיחות כלל משתמשי הדרך. פציעות שונות – החל מפגיעות ראש, פגיעות עמוד השדרה, פגיעות בגפיים, פציעות לב וכלי דם ועד פגיעות במערכת החושית – עשויות להשפיע על יכולת הנהיגה ועל הצורך בשלילת הרישיון או בהגבלת תנאים. בישראל, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) אחראי לבחון כל מקרה לגופו ולהמליץ על הדרך המתאימה ביותר להבטחת בטיחות הנהגים והסובבים אותם בכביש. בעזרת התאמות שונות כמו רכב מותאם, אביזרי עזר והדרכה מקצועית, נהגים שעברו פציעות קשות יכולים במקרים רבים לחזור לנהיגה בטוחה. תהליך זה כולל הערכה מקצועית, שיקום, והתאמות אישיות – הכל על מנת להבטיח שכל נהג יוכל לשוב לכביש רק כאשר כשירותו הרפואית אכן מאפשרת זאת.
כאשר מדובר בשלילת רישיון נהיגה בעקבות פציעות חמורות, עורך דין תעבורה מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך הבחינה וההחלטה. בזכות הכרות מעמיקה עם הנהלים והקריטריונים של המרב"ד, עורך הדין מלווה את הלקוח בתהליך המורכב, הכולל איסוף מסמכים רפואיים, פנייה לוועדות רפואיות ועריכת טיעונים משפטיים מבוססים. הליווי המשפטי בתחום זה חשוב במיוחד כאשר הנהג מבקש להציג שיקום או התאמות המאפשרות לו לחזור לנהיגה, תוך הבטחת בטיחותו האישית ובטיחות הציבור.