נהיגה בזמן פסילה

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאר פרטים או חייג: 050-9693593

מחברת: עו"ד רובי אלבראנס

עו"ד רובי אלבראנס

עו"ד רובי אלבראנס הינה לשעבר מנהלת ענף וועדת ערר במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. לעו"ד אלבראנס ניסיון בניהול אלפי ערעורים על מגוון הסוגיות הרפואיות בגינן נשללים רישיונות נהיגה במכון הרפואי. עו"ד אלבראנס מכהנת כיום כיו"ר ועדת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים של לשכת עורכי הדין.
תוכן עניינים

נהיגה בפסילה היא מהעבירות החמורות ביותר בדיני התעבורה. מדובר במצב שבו אדם עושה שימוש ברכב למרות שגורם מקצועי (כגון בית המשפט, רשות הרישוי או משטרת ישראל) אסר עליו לעשות כן.

רשויות האכיפה ובתי המשפט אינם מקלים ראש בנהגים שנתפסו תחת פסילה. גם בשל הסכנה לכאורה למשתמשים האחרים בדרך (ולנהג עצמו), וגם משום שמדובר בעבירה המקפלת בחובה פגיעה בסדרי שלטון. שנאמר:

"נדמה כי אין צורך להרחיב אודות החומרה הכרוכה בנהיגה בזמן פסילה. בביצוע מעשה כזה מסכן הנהג, שכבר הוכיח בעבר כי חוקי התעבורה אינם נר לרגליו, את שלום הציבור – נהגים והולכי רגל כאחד; הוא מבטא זלזול בצווים של בית-המשפט; הוא מוכיח, כי לא ניתן להרחיק אותו נהג מהכביש כל עוד הדבר תלוי ברצונו הטוב" (רע"פ 410/04).

המקור החוקי אשר מבסס את העבירה הטמונה בנהיגה בזמן פסילה מצוי בסעיף 67 לפקודת התעבורה. סעיף זה קובע כי נהיגה בזמן פסילה באה לידי ביטוי במקרים הבאים:

  • הנהג נהג ברכב למרות שהוא מודע לכך שרישיון הנהיגה שלו נתון תחת פסילה.
  • הנהג נהג ברכב בניגוד לתנאים מסוימים אשר נוספו לרישיון הנהיגה.
  • החשוד/הנאשם התיר לאדם אחר לנהוג ברכב למרות שהוא מודע להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש.

העונש שנקבע לעבירה של נהיגה בזמן פסילה יכול להגיע לכדי מאסר של שלוש שנים. כמו כן, לנהיגה בזמן פסילה השלכות נוספות. ראשית, כל עבירה אשר מבוצעת במקביל לנהיגה בזמן פסילה עלולה להיתפס כחמורה יותר מ"כרגיל". לדוגמה, אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים תוך שהוא נוהג בפסילה עלול להתמודד עם כתב אישום חמור יותר מאדם אחר שנהג בגבולות רישיונו וגרם לאותה תאונת דרכים בדיוק.

שנית, נהיגה בזמן פסילה היא בהכרח גם נהיגה ללא ביטוח חובה. דבר שהינו עבירה בפני עצמו ואשר עלולות להיות לו השלכות משמעותיות מעבר לדיני התעבורה (ובהקשר של המישור האזרחי במידה שנגרמה תאונה עם נפגעים).

כפי שנאמר על ידי בית המשפט העליון בנושא: "עבירות נהיגה בפסילה ללא ביטוח וללא רישיון, יש בהן לא רק דופי פלילי אלא אף מוסרי כפול: הסיכון המובהק לעוברי דרך (וגם לנוהג עצמו), וזו עיקר, וכן קשיים במימוש פיצויים בעקבות תאונות דרכים אם אלה יקרו חלילה בעת נהיגה כזאת […] ומכל מקום הטלתם על קופת הציבור" (רע"פ 665/11).

שלישית, מכיוון שנהיגה בזמן פסילה היא עבירה חמורה, פעמים רבות הנאשם/החשוד עלול למצוא את עצמו מתמודד עם הליכי ביניים בדמות מעצר. במקרים מסוימים אף מעצר עד תום ההליכים. במילים אחרות – עוד בטרם העניין של הנהג מגיע לכתב אישום והליכים מלאים, ייתכן ויוטלו על חירותו הגבלות קשות.

הרשעה בפסילה גוררת כמעט תמיד הארכת פסילה נוכחית. לעתים אף קיימת סכנה מוחשית של פסילה לצמיתות והליכים כגון זימון לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים בתום השלילה.

ייצוג משפטי בעבירות של נהיגה בזמן פסילה

משרד עורכי דין ז'ורבסקי אלבראנס מתמחה בדיני תעבורה ומייצג מדי שנה נהגים/חשודים/נאשמים המתמודדים עם טענות בדבר נהיגה בזמן פסילה. אנו זמינים עבור לקוחותינו למן הרגעים הראשונים ביותר ואפילו במסגרת ייעוץ מיידי בעת "תפיסת" הנהג על ידי גורמי האכיפה.

חשוב להבין כי למרות שמדובר בעבירה שאין להקל בה ראש, ברור שגם הנהג רשאי (וצריך) להציג טענות להגנתו. הן טענות הנוגעות לעצם האישום (למשל – לא מדובר בנהיגה בזמן פסילה על פי הוראות החוק והפסיקה או הנהג לא היה מודע לשלילה), והן טענות העוסקות במשמעות הדברים מבחינת ענישה בהווה ובעתיד.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאר פרטים או חייג:

050-9693593

אודות ז'ורבסקי - אלבראנס

משרד עורכי דין ז'ורבסקי – אלבראנס מתמחה בדיני תעבורה ומציע מניפת שירותים משפטיים מקצועיים ואיכותיים.

משרדנו חרט על דגלו גישה ייחודית אשר רואה את "הלקוח במרכז", והערכים המנחים אותנו הם רגישות, מקצועיות, בקיאות, עדכנות, שקיפות, אמינות ויצירתיות משפטית.

אנחנו נעזור לך להחזיר את הרישיון שלך. עם ניסיון של מעל 20 שנה, אנחנו כאן בשבילך! משרד עו"ד ז'ורבסקי – אלבראנס מומחים בתעבורה והמכון הרפואי

כך אנחנו יכולים לסייע לך:

לכל שאלה בנושא ניתן ליצור קשר דרך האתר או לחייג למספר:
050-9693593

נשמח לשמוע מה דעתכם על המאמר:

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את:

עישון קנאביס בזמן נהיגה

האם שימוש בקנאביס רפואי מחייב זימון לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים בישראל משתמשים בקנאביס רפואי לטיפול במגוון מצבים רפואיים. כתוצאה מכך, עולה השאלה האם שימוש בקנאביס רפואי מחייב זימון לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד).

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית. בעבר, נהגים המחזיקים ברישיון לקנאביס רפואי היו מחויבים לעבור בדיקה במרב"ד באופן אוטומטי. אולם, בשנת 2019, משרד הבריאות פרסם הנחיה חדשה ששינתה את המצב.

קרא עוד »
תשלום אגרה ועדת ערר

תשלום אגרה לפני הדיון בועדת ערר

ועדת ערר של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) היא גוף שנועד לבחון מחדש החלטות רפואיות בנוגע לרישיונות נהיגה. אדם שהוחלט על פסילת רישיונו או הגבלתו, או מי שנדרש לעבור בדיקות רפואיות מיוחדות, רשאי להגיש ערר לוועדה זו.

קרא עוד »

תודה שפנית, נחזור אליך תוך כמה שעות ביום העבודה

תודה שפנית, נחזור אליך תוך כמה שעות ביום העבודה