הכל על בדיקות כשירות רפואית לנהיגה ועל חשיבות הליווי של עורך דין מומחה

נהגים רבים חוששים מהאפשרות של פסילת רישיון הנהיגה שלהם מסיבות רפואיות או בריאותיות. במקרים כאלה, הם מוזמנים לעבור בדיקת כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד). כאשר הרישיון בסכנה, חשוב להבין לעומק את ההליך, את משמעויותיו ואת הדרכים להתמודד עם תוצאה שלילית. במאמר זה נסביר מהי בדיקת כשירות רפואית לנהיגה, מי עובר אותה, כיצד היא מתנהלת ומדוע ליווי של עורך דין מומחה הוא קריטי להצלחה במקרים אלו.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאר פרטים או חייג: 050-9693593

מחברת: עו"ד רובי אלבראנס

עו"ד רובי אלבראנס

עו"ד רובי אלבראנס הינה לשעבר מנהלת ענף וועדת ערר במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. לעו"ד אלבראנס ניסיון בניהול אלפי ערעורים על מגוון הסוגיות הרפואיות בגינן נשללים רישיונות נהיגה במכון הרפואי. עו"ד אלבראנס מכהנת כיום כיו"ר ועדת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים של לשכת עורכי הדין.
תוכן עניינים
מהי בדיקת כשירות רפואית לנהיגה ואיזה עורך דין יעזור לכם?

מהי בדיקת כשירות רפואית לנהיגה ומי מוזמן אליה?

מהי בדיקת כשירות רפואית לנהיגה?

בדיקת כשירות רפואית לנהיגה במרב"ד (הידוע גם בכינוי "מכון הארבעה") היא סדרה של בדיקות ומבדקים רפואיים אליהם מוזמנים נהגים במצבים בריאותיים מסוימים כדי לקבוע את מידת התאמתם הגופנית והנפשית לנהיגה בטוחה. הבדיקה מתבצעת במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מכון הרישוי) וכוללת לרוב בדיקת רופא, מבדקים פסיכולוגיים וקוגניטיביים, ולעיתים גם בדיקות פסיכיאטריות ונרקולוגיות. המטרה היא לוודא שמצבו הרפואי של הנהג אינו מהווה סיכון לו או לציבור משתמשי הדרך. זאת כחלק ממדיניות משרד הרישוי לשמירה על בטיחות בדרכים.

מי מוזמן לבדיקת כשירות רפואית לנהיגה?

המגוון הרחב של הנהגים המופנים לבדיקה רפואית במרב"ד כולל:

  • בעלי מחלות ומצבים רפואיים שעשויים להשפיע על הנהיגה כגון פרקינסון, אפילפסיה, מחלות לב וסוכרת.
  • עברייני תנועה שרישיונם נשלל לאחר עבירות כמו נהיגה בשכרות, הפקרה, פגע וברח וכד'.
  • קשישים מגיל 70 ומעלה המחויבים בבדיקות תקופתיות.
  • נהגים שנהגו תחת השפעת אלכוהול או סמים.
  • נהגים מקצועיים כמו נהגי מוניות, אוטובוסים ורכבי חילוץ.
  • אנשים עם בעיות נפשיות ומוגבלויות שונות. כל אלו מחויבים לקבל אישור רפואי ממכון הרישוי על מנת להמשיך להחזיק ברישיון.

כיצד מתנהלות בדיקות הכשירות הרפואית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

סדרת הבדיקות השונות

נהג המוזמן למרב"ד יידרש לעבור סוללה של בדיקות כדי להעריך את בריאותו ואת כשירותו. לרוב, הבדיקות כוללות:

  • בדיקה פיזית מקיפה על ידי רופא כללי
  • מבחנים ממוחשבים ומבדקים פסיכולוגיים לנהיגה
  • בדיקה פסיכיאטרית במקרים של חשד להפרעה נפשית
  • בדיקת רופא מומחה להתמכרויות (נרקולוג) במקרים של שימוש בסמים ואלכוהול החומרה והיקף הבדיקות משתנים בהתאם למקרה הספציפי אך המטרה תמיד לקבל הערכה מקיפה עד כמה הבעיה הרפואית משפיעה על כושר הנהיגה.

ההכנה לבדיקה ואיסוף המסמכים

לקראת הגעתו, על הנהג להיערך עם מסמכים רפואיים רלוונטיים כמו:

  • סיכומי מחלה ואבחנות מרופאים מטפלים
  • בדיקות שבוצעו לאחרונה כולל בדיקות דם ודימות
  • רשימת תרופות עדכנית
  • סיכומי אשפוז והתייעצויות עם מומחים ריכוז של מידע רפואי מקיף ומסודר יכול לעשות את ההבדל ולסייע לצוות המכון להבין לעומק את המצב הרפואי. כמו כן, חשוב מאוד להיערך לבחינות מבעוד מועד מבחינה מנטלית ולגייס סבלנות לתהליך הלא פשוט.

מה קורה כאשר המכון הרפואי מחליט על אי כשירות לנהיגה?

החלטת המכון והשלכותיה

לאחר בחינת הממצאים והבדיקות, יגבש הצוות הרפואי במרב"ד את המלצתו באשר לכשירות הרפואית של הנהג. ההמלצה תועבר למשרד הרישוי אשר לרוב יאמץ אותה. כאשר ההחלטה היא על אי כשירות מלאה או חלקית, משמעות הדבר היא שהנהג יאבד את רישיונו לתקופה מוגבלת או ללא הגבלת זמן, או שיוטלו עליו הגבלות והתניות שונות.  השלכותיה המעשיות של החלטה כזו על שגרת חייו ופרנסתו של הנהג הן כבדות משקל.

הזכות לערער וחשיבות הליווי המשפטי

מרבית הנהגים אינם מודעים לכך שקיימת להם זכות לערער על החלטת מכון הרישוי בפני ועדת ערר. הערעור צריך להיות מנומק, מבוסס רפואית ומוגש תוך פרק זמן קצוב. כדי שיהיה לערר סיכוי, יש להציג בפני הוועדה ראיות וחוות דעת המפריכות את הנימוקים עליהם התבססה שלילת הרישיון. זהו המקום שבו נכנסת חשיבותו הקריטית של ליווי משפטי צמוד על ידי עורך דין מומחה לתיקי המרב"ד. עורך הדין יוכל להבין לעומק את ההחלטה, לנסח ערעור מנומק ומשכנע, לגבות אותו בחומרים רפואיים נוספים ולהגדיל משמעותית את הסיכוי להפוך את ההחלטה.

ז'ורבסקי-אלבראנס – משרד עורכי דין המתמחה בתיקי מכון הרישוי והמרב"ד

מומחיות ייחודית והיכרות מעמיקה עם מכון הארבעה

משרד ז'ורבסקי-אלבראנס מייחד את עצמו בהתמחות של למעלה מ-20 שנה בדיני תעבורה בכלל ובטיפול בתיקים מורכבים מול מכון הרישוי בפרט. עורכי הדין של המשרד מכירים היטב את ההליכים והנהלים הנדרשים ויוכלו לספק לכם ליווי משפטי קרוב ואיכותי לאורך כל שלבי ההתמודדות עם המרב"ד. בין אם מדובר בהכנה מיטבית לבדיקות, מילוי הטפסים הנדרשים, גיוס חומרים רפואיים או הגשת ערר מקצועי, עו"ד ז'ורבסקי ואלבראנס יעמדו לצדכם.

מסירות, מקצועיות וגישה המעמידה את הלקוח במרכז

המשרד מאמין בערכים של רגישות ואמפתיה ללקוחותיו, לצד מקצועיות משפטית ללא פשרות. הצוות המיומן של המשרד יעשה ככל שביכולתו כדי להגן על זכויותיך ולהשיב את רישיון הנהיגה לידיך. בשילוב של ידע, נסיון ויצירתיות משפטית, עו"ד ז'ורבסקי ואלבראנס ישאפו להשיג עבורך את התוצאה הטובה ביותר כדי שתוכל לשוב למסלול חייך במהירות האפשרית.

לסיכום

בדיקות המרב"ד והליכי שלילת רישיון בעקבותיהן הם מצב מלחיץ ומבלבל עבור רוב הנהגים. על מנת להתמודד בהצלחה עם האתגר הזה, חיוני לפנות בהקדם לליווי משפטי מנוסה ומקצועי. משרד ז'ורבסקי-אלבראנס מציע מומחיות מוכחת בניהול תיקי מכון הרישוי וערעורים על החלטותיו. בתמיכה, בנחישות ובעבודה קשה למענך, נעשה הכל כדי להחזיר את רישיון הנהיגה שנשלל לידיך.

משרד עו"ד ז'ורבסקי אלבראנס, מהותיקים בתחום, מספק שירותי מקצועיים תוך רגישות ויחס אישי ללקוחותיו. עם למעלה מעשרים שנים של ניסיון וטיפול באלפי מקרים ועררים במרב"ד, נעזור גם לך!

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאר פרטים או חייג:

050-9693593

אודות ז'ורבסקי - אלבראנס

משרד עורכי דין ז'ורבסקי – אלבראנס מתמחה בדיני תעבורה ומציע מניפת שירותים משפטיים מקצועיים ואיכותיים.

משרדנו חרט על דגלו גישה ייחודית אשר רואה את "הלקוח במרכז", והערכים המנחים אותנו הם רגישות, מקצועיות, בקיאות, עדכנות, שקיפות, אמינות ויצירתיות משפטית.

אנחנו נעזור לך להחזיר את הרישיון שלך. עם ניסיון של מעל 20 שנה, אנחנו כאן בשבילך! משרד עו"ד ז'ורבסקי – אלבראנס מומחים בתעבורה והמכון הרפואי

כך אנחנו יכולים לסייע לך:

לכל שאלה בנושא ניתן ליצור קשר דרך האתר או לחייג למספר:
050-9693593

נשמח לשמוע מה דעתכם על המאמר:

אהבתם את התוכן? בטוח תאהבו גם את:

תודה שפנית, נחזור אליך תוך כמה שעות ביום העבודה

תודה שפנית, נחזור אליך תוך כמה שעות ביום העבודה