מטרות ועקרונות שיטת הניקוד
שיטת הניקוד נוסדה כמענה לצורך ההולך וגובר במעקב אחר עבירות תנועה, וזיהוי הנהגים שמבצעים עבירות באופן תכוף. מטרתה העיקרית של השיטה היא להרתיע נהגים מלבצע עבירות תעבורה ולהבטיח שמי שעובר עבירות תכופות יידרש לשפר את נהיגתו או להתמודד עם השלכות חמורות יותר, כגון שלילת רישיון. מערכת זו פועלת על פי עקרונות ברורים וקפדניים, המבוססים על רישום נקודות על כל עבירה שבוצעה, כאשר כל נקודה נרשמת לחובתו של הנהג ומצטברת לתקופות זמן קבועות.
הנקודות נצברות לתקופה של שנתיים מיום ביצוע העבירה אם הנהג צבר עד 20 נקודות. עם זאת, במקרים חמורים יותר, בהם הנהג צבר 22 נקודות או יותר, התקופה מתארכת לארבע שנים. המטרה היא ליצור תמריץ משמעותי עבור הנהג להימנע מביצוע עבירות נוספות, מכיוון שהנקודות התקפות יכולות להוביל לסנקציות חמורות כגון קורסי נהיגה מונעת, פסילת רישיון לתקופות ארוכות, ואף חובת מעבר מבחנים מחודשים לאחר הפסילה.
עבירות תנועה מרכזיות ושווי נקודות התעבורה שלהן
כל עבירת תנועה גוררת אחריה רישום נקודות תעבורה בהתאם לחומרתה. ריכוז הנקודות משתנה בהתאם לסוג העבירה, כאשר העבירות החמורות ביותר, כמו נהיגה בשכרות או חציית רמזור אדום, מזכות את הנהג במספר נקודות גבוה. נהגים המקבלים דו"ח תעבורה יכולים לדעת מראש את מספר הנקודות שיירשמו לחובתם, ולפעול בהתאם כדי לצמצם את הסיכון לצבירת נקודות נוספות בעתיד.
טבלה: רשימת עבירות ושווי נקודות תעבורה לכל עבירה
סמל עבירה | תיאור עבירה | סעיף תקנה | מספר נקודות |
913 | נהיגה ברכב ללא תעודה וללא תווית מסים | 568 (1) | 0 |
918 | העדר מספר רישום על גרור של רכב זר | 570 (2) | 0 |
1628 | גרימת מוות ברשלנות | 304 | 10 |
2000 | נהיגה ללא רישיון רכב | 2 | 6 |
2002 | נהיגה ללא רישיון נהיגה (מעולם לא הוציא) | 10 א | 8 |
2004 | רישיון נהיגה פקע יותר מ-12 חודשים | 10 א | 8 |
2011 | נהיגה בקלות ראש | 62 (2) | 6 |
2012 | נהיגה בהיותו שיכור | 62 (3) | 10 |
2023 | נהיגה בזמן פסילה | 67 | 10 |
2030 | אי עצירה לאחר גרימת תאונה עם נפגע | 64 א (א) | 10 |
2106 | נהיגה ברכב ללא ביטוח | 2 א | 0 |
2170 | שימוש בסמים | 7 א | 0 |
הערה: טבלה זו היא חלקית בלבד ומייצגת רק חלק מהעבירות הקיימות. הרשימה המלאה כוללת עבירות רבות נוספות ומפורטת בפקודת התעבורה ותקנותיה.
סנקציות ואמצעי תיקון
צבירת נקודות תעבורה מובילה לסנקציות שונות בהתאם לכמות הנקודות שצבר הנהג:
- 12-22 נקודות: הנהג יידרש לעבור קורס נהיגה נכונה (מונעת), המורכב משני מפגשים. הקורס נועד להקנות לנהג כלים לשיפור נהיגתו ולהפחתת הסיכונים בכביש. הנהג מחויב לעמוד ב-100% נוכחות ולעבור מבחן בסיום הקורס. במידה והנהג נכשל במבחן, יהיה עליו לחזור על הקורס במלואו.
- 24-34 נקודות: הנהג יידרש לעבור קורס נהיגה נכונה מתקדם, הכולל מפגשים נוספים ומבחן עיוני בסיומו. במקרה של כישלון במבחן, הנהג עשוי להידרש לעבור את הקורס מחדש, ולפעמים אף יידרש למבחן מעשי נוסף.
- 36 נקודות ומעלה: הנהג יידרש לפסילת רישיון לתקופה של שלושה חודשים. לאחר תקופה זו, הנהג יצטרך לעבור מבחן עיוני ומעשי מחדש, כאילו הוא נבחן לראשונה לרישיון נהיגה. סנקציה זו נועדה להבטיח שהנהג יפנים את החומר ויתקדם לקראת נהיגה בטוחה יותר.
- 72 נקודות: הנהג ייפסל לתשעה חודשים ויידרש לעבור בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מבחן עיוני ומעשי, כתנאי לחידוש הרישיון. פסילה זו היא אחת החמורות ביותר ונועדה להבטיח שרק נהגים כשירים מבחינה פיזית ונפשית יחזרו לכביש.
סיכום
שיטת הניקוד לעבירות תנועה היא אמצעי מרכזי במערכת התחבורה בישראל, שמטרתה לשמור על הסדר והבטיחות בכבישים. באמצעות רישום נקודות תעבורה, המערכת מזהה נהגים שעוברים עבירות תנועה לעיתים קרובות, ומחייבת אותם לעבור אמצעי תיקון כגון קורסי נהיגה מונעת ופסילת רישיון. חשוב להיות מודעים לשיטת הניקוד, לפעול בהתאם לחוקי התעבורה, ולהימנע מצבירת נקודות שעלולות להוביל לסנקציות חמורות.